2015. augusztus 21., péntek

Diósdhéj augusztus

kényes kérdések nincsenek

Az információk átadása és a tájékoztatás mellett mindig előkerül néhány olyan kérdés is, melynek a megválaszolását nem szabad kerülgetni. Az új testület és a városvezetés őszintén szeretné elmondani úgy a jó, mint a rossz dolgokat. A diósdiaknak tudniuk kell, mivel kell szembenézniük a következő időszakban, illetve szeretnénk tisztázni, mi igaz a szóbeszédből. Ezért most „kényes” kérdésekre ad választ Bogó László polgármester.

-          Régi téma - már a választásokkor is felvetődött - a csatornázás ’B’ programjában lévő pénz felhasználása. Lapunkban már megjelentek az ezzel kapcsolatos információk, viszont többen még mindig felvetnek erre vonatkozó kérdéseket.
Tisztáznunk kell először is azt, hogy ez a pénz honnan maradt meg. A 3,2 milliárd Ft-os diósdi csatornaprojekt 22%-át kellett biztosítani önerőből, ez 705 millió Ft volt.  A fennmaradó 78 %-ból az EU 50 %-ot, az állam 28%-ot vállat 2008-ban. Az állami vállalás emelkedésével az önerőből biztosítandó részből az állam átvállalt, az így megmaradt pénz került át a ’B’ programba. Ezt azoknak a feladatoknak az elvégzésére fordítják, amelyeket az EU már nem engedett a projektben elvégezni, de a teljes csatorna-beruházás biztonságos üzemeltetéséhez szükségesek. A Vízközmű-társulat szövetkezetként működik, ami azt jelenti, hogy a tagok által delegált közgyűlés döntései a mérvadóak. Jelenleg közel 2400 tag van a Diósdi Vízközmű-társulatban, melyet küldöttek képviselnek a Közgyűlésben. A Szövetkezeti törvény szerint az elfogadott befizetések felhasználásáról a Vízközmű-társulás közgyűlése dönt. Az önkormányzat ezt a döntést csak jóváhagyni tudja, ill. javaslatot tenni arra, hogy milyen csatornahálózati feladatok elvégzésére használják fel.  Jelenleg 2 projekt indult el. Az első a Tó-Duna-Petőfi utcákban a régi bekötések átkötése az új hálózatra, a másik projekt a meredek utcáknál az átemelő szivattyúk kihelyezése a Vízközmű-társulat tagjai részére, valamint gépbeszerzés az árkok, átereszek tisztántartására. A csapadékvíz elvezetésének biztosítása azért fontos, hogy az ne a csatornákba folyjon. Az anyagi lehetőségek függvényében ehhez kapcsolódik az árkok felújítása és bővítése, amit már beterveztek, majd a munkák végén 2017 közepéig a murvás utak aszfaltozása fog megtörténni. Akkor lezárulnak a munkák, és megszűnik a Vízközmű-társulat.
Összegezve: a tagok befizetéseinek felhasználásáról a Vízközmű-társulat közgyűlése dönt, az önkormányzatnak ebben csak ellenőrző szerepe van.

-          A Sportközponttal kapcsolatban sok kósza hír kering, a DTC - Diósdi Torna Club  - felől is „elmarasztaló” hangok hallatszanak az önkormányzati támogatásokkal kapcsolatban, a szerződés is függőben van. Ezzel kapcsolatban mit tud mondani?
Való igaz, hogy a tavalyi év támogatását nem tudtuk vállalni.
Az előző években és a szerződésben a lehetőségeinél többet vállat az önkormányzat. Az aránytalanságokat is szeretnénk megszüntetni: például 8,8 millió Ft civil támogatást kapott tavaly a DTC, a többi 20-23 civil szervezet (közöttük a 3 sportegyesület: judo, kézilabda, kosárlabda) összesen kapott 9 millió Ft-ot. Ezen felül még a sportegyesület működéséhez annyival is hozzájárult, hogy a rezsiköltségek 75%-ának fizetése mellett 4 fő bérét is állta. Az önkormányzat részéről egy vállalható és arányos támogatást szeretnénk kialakítani. Az idei évre és az elkövetkező évekre azt tudjuk vállalni, hogy álljuk az 5 millió Ft rezsiköltséget, s mellette a diósdi gyerekek utánpótlás-csapatára 1,3 millió Ft-ot, valamint az amatőr felnőtt labdarúgásra 300 ezer Ft-ot adunk. A NB III-as csapat költségeit nem tudjuk finanszírozni. A DTC-nek eddig is, ebben az évben is voltak és vannak saját bevételei; közel 6 millió Ft a gyerekek 5 ezer Ft/hó befizetéseiből, a műfüves pálya és a füves pálya bérbeadásából, a TAO-ból (kiemelt sportágak támogatása) 10-20 millió Ft/év. Ezekből a felszerelésre, az edzői és működési költségekre futja.
A szerződés újrakötését az tette indokolttá, hogy míg az önkormányzat a rezsiköltség 75%-át rendezte, a DTC ráeső részt, a 25 %-ot nem fizette ki. Így 2012- től 2015 elejéig 7 millió Ft tartozásuk keletkezett, emiatt azonnal felmondhattunk volna szerződést. De nem ezt tettük, hanem egy új szerződés megkötését javasoltuk, ennek kapcsán a problémát elég alaposan körbejártuk. Figyelembe vettük a beruházási költségeket, melyet a DTC valósított meg a TAHO beruházási keretből (ezt vagyonértékelés alapján tudjuk átvenni), így bruttó 62 millió Ft vagyonnövekedést tudunk elkönyvelni. Emellett a szerződés sarkalatos pontja az, hogy meddig szerződjünk a DTC-vel. A TAO beruházások állami finanszírozása azt írja elő, hogy a sportlétesítménynek még legalább 17 évig sportlétesítményként kell működnie, amit mi vállalunk. Ez a kötelezettség szerintünk az önkormányzatot terheli, nem a DTC-t, mivel az ő tulajdona a Sportközpont. Reméljük, ezt a kérdést hamarosan megnyugtatóan le tudjuk zárni.

-          Bármiről beszélgetünk, a finanszírozás kérdése kerül előtérbe. Hogyan állunk, miért kell a pénzzel ennyire kimérten bánni?
Hát igen, a költségvetés egyensúlyban tartása nem kis feladat az önkormányzatoknak, így nekünk sem. Főleg akkor nem, amikor a lakosság akaratából egy nagyüzem elmegy a településről. A KEROX műanyag csaptelep-betéteket és kerámia elemeket gyártó cég, az 550 milliós helyi adókból 130-150 millió Ft-ot tett ki a befizetése (ez költségvetésünk 10-12%-a). Idén már csak 75 millió Ft bevételre számoltunk, de jövőre ez az összeg teljesen hiányozni fog. Ez már egy olyan összeg, amelynek hiánya komoly következményekkel jár. Ezzel kapcsolatban elkezdtük a számításokat, meg kell vizsgálnunk, hogy ez milyen kiadások csökkentését vonzza. Ezért csökkentettük már a DTC támogatását is. Ezen kívül át kell gondolnunk a helyi adók kedvezményeit is úgy, hogy a szociálisan rászorulókat ez ne érintse.

Számunkra továbbra is prioritást élvez az intézményhálózat megfelelő üzemeltetése, a szociális és gyermekek utáni támogatások biztosítása a rászoruló családok számára.
Az „önként” vállalt feladatainkat is át kell gondolnunk (városi rendezvények, napközis tábor, civil szervezetek támogatása, partnertelepülési kapcsolatok, zöldfelületek-parkok növelése, kisebb beruházások stb.), ezek a költségvetésünk 4-6%-át teszik ki. De át kell gondolnunk azokat a kiadásainkat is (pl. szemétszállítás), amikor 30 millió Ft-os hozzájárulást kell kifizetnünk a szolgáltatónak (a díjbevétel és a 0-szaldó közötti összeg).


Mindezeken túl tudjuk, hogy meg kell oldanunk az óvodai és iskolai létszám növekedéséből adódó csoportok/osztályok számának bővítését is. Ez már erőnkön felüli, ehhez támogatás szükséges. Tudjuk ezt, ezért az óvodabővítésre már pályáztunk, és nyertünk is 93 millió Ft-ot. Ehhez 30 millió Ft-ot kell hozzátennünk. Ennek a megvalósítása 2016 decemberére várható. Az iskolai bővítéshez támogatást kérünk a kormánytól. Jelenleg hitelkérelmünk vár engedélyezésre, melyből az épület (TIGÁZ irodaháza) megvételét és a beruházás elindítását tudjuk majd elkezdeni, de további erőforrásra lesz szükség az átépítéshez. Ehhez kértük dr Aradszki András képviselő úr támogatását is. A jövő évben egy visszafogott költségvetést készítünk a kötelező feladatainkra és az intézménybővítésre koncentrálva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése