2013. június 15., szombat

2011-Októbertől-Decemberig



2011. október 27. (Csütörtök) 16.00 óra- Önkormányzati ülés.

Elkezdtük - 16.10-kor

Napirend előtt két  téma lett említve;  
- Sashegyi úti áteresz  javítása,  - Közút kezelő tulajdona – foglalkoznak vele.
- Turisztikai táblák kihelyezése – Dizseri András képviselő tett egy javaslatot,- visszajelzést kér a képviselőktől.

Napirendek;
1.  Beszámoló a két ülés közötti fontosabb eseményekről – október 12-i állapot.. Elfogadtuk  azzal  a kiegészítéssel, hogy elhunyt  Bogár Robert hazahozatalát intézni fogják Lengyelországból, mert nagyon sok procedúra van ez ügyben, s még nem intéződött el. Mindenki elfogadta.

2. Lejárt határidejű határozatok- tudomásul vettük.
         
3. Az Önkormányzat 2011. évi költségvetési rendeletének III. számú módosításáról;
A bizottságok támogatták,  könyvvizsgálói jelentést megkaptuk, rendben van.
Gyakorlatilag csökkent 42 millió Ft –al a bevétel   és  a kiadás - a hiányszámok változatlanok.
Egyhangúan elfogadtuk.
         
4. Diósd helyi jelentőségű természeti értékek védelméről szóló 9/2006.(V.1.) számú ÖR módosításáról.
A kaptárkövet, ami az Árvalányhaj u.11. számmal szemben van, helyi védettség alá helyeztük. Egy tájékoztató tábla lesz kitéve.  Egyhangúan elfogadtuk.

5. Településrendezési eszközök módosításáról (HÉSZ)
Több módosításra volt javaslat, melynél a vélemény különbözőségeket végül kompromisszummal megoldottuk, elfogadtuk.

6.   Falugazda Kft. ügyvezetői pályázat kiírása
Több módosítást végeztünk az előterjesztésen, melynél már  a technikai részbe is belementünk – jelentkezés, információkérés, stb. Elfogadtuk ezt is kompromisszumokkal. Addig a Műszaki Iroda vezetője, Sőrés úr irányítja a Falugazda Kft. tevékenységét.

7.   Aljegyzői pályázat kiírásáról – a felettes szervtől kapott észrevétel miatt, miszerint nincs ez az állás betöltve, meg kellett hirdetni, de tisztázni kell, hogy 2013-tól feladatokat von el az állam az önkormányzatoktól, akkor majd nem lesz rá szükség – ezt tudva írtuk ki  a pályázatot.

8.    Közvilágítás közbeszerzési eljárás kiírása – új LED-es technológiájú  égőtestekre való cserére írtunk ki pályázatot, úgy, hogy az idei áramdíjnál - utcai közvilágításra 25 millió Ft-ot fizetünk ki - a következő 8-10 évig is csak ennyit fizetünk – s a pályázónak ki kell cserélnie a közvilágítási testeket LED-esre / energiatakarékosra / s  a megtakarításából kell fedezni a cserét és az üzemeltetési költséget, + hasznát. A kiírást elfogadtuk.

9.    Diósd Község Víziközmű-társulat kiegészítő támogatás iránti kérelméről. A Víziközmű  a megszavazott 11 millió támogatáshoz még egy 1,47 millió Ft támogatást kér. Mivel nem kaptunk részletes tájékoztatót, hogy mire akarják  felhasználni, ezért javasoltam, hogy addig ne adjuk meg a plusz támogatást. Ekkor jött be Sohajda Lajos úr az ülésre. Egyből kérték a véleményét, mire ecsetelni kezdte, hogy eredetileg is 14 –et kértek, de 11 milliót kaptak, s a fűtéskorszerűsítésről lemondanak, de a többi pénz kell és ne sokat morfondírozzunk rajta szavazzuk meg. Én mondtam, hogy a részletezést nem kaptuk meg, mire Sohajda úr, elmondta  többek között, hogy a községnek a csatornával növekszik  a vagyona, értéket teremtenek, ehhez az apparátus nagyon sok munkát végez, és a fűtés miatt széndioxidos helyiségben kell ülniük, mert az egészségük nekünk nem számít, de az a munka, amelyet ő és a helyettese – Hisnyai úr – szakmai munkát végez, nem kérhetik, hogy ingyen csinálják, s amúgy is az  önkormányzatnak van egy szerződése a víziközművel, amelyben az van, hogy kifizeti az önkormányzat a Víziközmű költségeit, úgy, hogy ne sokat vacakoljunk ezzel, szavazzuk meg, hogy tudják a dolgukat végezni. A válaszom az volt, hogy mivel a köz pénzéről van szó nem vacakolunk /másképp fogalmazta, majd elkérem a jegyzőkönyvet /, mert 1,4 millió Ft az nem kis pénz, s csodálkoznék, hogy a Víziközmű közgyűlése, ha megszavaz plusz kiadásokat, azt nekünk az önkormányzatnak  kellene kifizetni, egy az egyben a szerződés szerint, úgy, hogy nincs egyeztetve, stb.? Kezdeményezett  a Pénzügy Bizottság már régóta  a Víziközmű vezetőivel egy találkozót, hogy tájékozódjunk a majdani pénzügyi kifizetésekről, költségeikről, de eddig nem került erre sor.
Sohajda úr  válaszában ne zárkózott el, de csak ha van értelme  a találkozónak, írjuk le  a kérdéseinket, s majd meglátja, amúgy is  a jövő évi pénzügyi költségvetési igényt hamarosan beadják nekünk. A végeredmény az lett, hogy én nem szavaztam meg, Polgármester úr tartózkodott, a többiek megszavazták a plusz támogatást.

10.  Lauter Péter közterület-bérleti kérelméről –  büfét szeretett volna a Posta mellé építeni -  nem támogattuk.

11. Nem Adom Fel Alapítvány támogatásáról   Jobb velünk a világ –4. alkalommal -  500-1000-2000 Ft/jegyek megvételét kérték - anyagi lehetőségünk ezt nem engedi meg.

12. Diósd 3623 hrsz-ú ingatlan ingyenes tulajdonba vételéről

13. Diósd 3397/5 hrsz-ú ingatlan ingyenes tulajdonba vételéről

A 12. és 13. terület-átvételt a csatornázás miatt kellett megcsinálnunk.

14.  Diósd 1871/3 hrsz-ú ingatlan területvásárlási kérelme,

 Levettük a napirendről – nem tárgyalta meg a Pénzügyi Bizottság. Az SZMSZ -ben  van leírva, hogy pénzügyi előterjesztéseket a bizottságnak előzetesen tárgyalni kell, anélkül nem lehet dönteni az önkormányzatnak. Nem voltam – céges ügyek miatt a bizottsági ülésen. Újratárgyaljuk.

15.  A Diósdi Falugazda Kft. kiegészítő támogatás iránti kérelméről,

Szeptemberi beszámolóban már elhangzott a probléma, ezért került most vissza,  mert olyan kiadásai voltak, melyet nem fizetett ki az önkormányzat, csak megrendelte a munkát, stb. Mivel én nem kaptam részletes tájékoztatást erről , tartózkodtam.

16.  Az önkormányzat vagyonbiztosításának felülvizsgálatáról, 
Öt ajánlat közül az olcsóbbat, egy évre fogadtuk el.

17.  Tuti Umberto terület felajánlása – csatornázás miatti földterület átadás  -OK.


18.  Városszépítő és Honismereti Egyesület támogatási kérelme a Kutyavár rendbehozatalához,   100.000,- Ft-os támogatási javaslatot fogadtunk el. 6 igen  - 2 tart.

19.  A 1374 és 1376 hrsz-ú pincék bérletéről  -  döntés - kerüljön újra elénk- tárgyaljuk meg.

20. Érd Városi  Tűzoltóság részére nyújtandó  pályázati hozzájárulás visszavonásáról – rendben.

21. Kocsis u. 1. sz. alatti új óvodában elvégzett belső átalakítás részét képező pótmunkákról  - A 2 óvodás csoportszoba átépítése közben jött szakhatósági és egyéb előírások miatti plusz munkák elvégzését hagytuk jóvá.

22.  Diósd, Kápolnakert térfigyelő rendszer kialakításáról -   Több változat volt, az "A" változatot hagytuk jóvá, miszerint a meglévő rendszerhez kel igazítani és egy olyan megoldással, hogy azt - ha kell –az érdi Rendőrkapitányságon is lássák. Ajánlatokat kérnek be.

23.  Egyes közterületek elnevezésének megváltoztatásáról;  Már előzetesen is sok vita volt, most ez tovább folytatódott. Eöry úr azt kérdezte, hogy akik nem akarják az utcájuk nevének megváltoztatását mivel indokolták? Alpolgármester úr,  visszakérdezett, akik a változtatást elfogadják mivel indokolták. Következő kérdés, hányan nem válaszoltak, azok hol állnak… stb. stb. Én azt támogattam, amit a válaszadók  2/3-a; azaz ne változzon az utca neve. A vitázó felek nem engedtek, nem tudtuk meggyőzni egymást,  politikai síkon kezelték az ügyet egyesek, végül név szerinti szavazást kért Dizseri úr, - mivel Ostorházi úr elment közben így a szavazás  4-4 lett. Már tudják, ki hova szavazott.

Felvetődött, hogy 4 utcának nincs neve, s azoknak nevet kellene adni. A 2 utcával kapcsolatban döntés nem született – se így se úgy – tehát vissza fog jönni, s hozzá a 4 utcát is hozzáteszik.

24.  Iparterületen súlykorlátozás visszavonásáról - elfogadtuk,

25.  Új iskola-védőnői körzetek létrehozásáról

26. Diósd Hársfa utca közvilágításának kiépítése

27.  A hó-eltakarításról és a síkosság-mentesítésről (Az anyagot szerdán kaptuk meg, bizottságok nem tárgyalták.) Ennél  felvetődött több javaslat, pl. a Falugazda Kft. nem adott be ajánlatot, a hó-eltakarítási munkákat szétbontani feladatokra stb. „  2 komplett ajánlat volt és  2 részajánlat volt. Újra fogjuk tárgyalni, rendkívüli ülést 2 héten belül összehív a Polgármester Úr.

Ezt követően el kellett mennem céges ügyben, a többi határozatot nem tudom most leírni.

Zárt ülés - 4 téma volt.

28.  Beszámoló a polgármesteri hatáskörben hozott szociális segélyekről


 Bogó László


    Rendkívüli Önkormányzati ülés
2011-11-08. kedd.

Két nyílt és egy zárt napirend volt.

1., Hó eltakarításra kiírt pályázat 2. körének elbírálása. Két teljes ajánlatott és egy rész ajánlat jött be, volt aki visszalépet. A legjobb – teljes – ajánlatott a Rónyai Gábor cége adta , így Őket bízza meg a Testület az idei hó eltakarítással nov. 15-től.

2. Bölcsőde pályázathoz egy kiegészítő tanulmánytervet kell még pluszban elkészíttetnünk, amit megszavaztunk.

3. A zárt napirendnél egy kérelmet bíráltunk el.

Bogó László
                                   


Önkormányzati Ülés;
2011. november 24-én (Csütörtök) 14.00 órára
Az ülés helye: Kék Géza Közösségi Ház,


Napirendek előtt a Sashegyi úti áteresz javításáról és a Diófasor környékén való sitt lerakás, továbbá a lápos területek feltöltéséről volt szó. Az egész átereszt ki kell cserélni - Közútkezelőé a terület – Önkormányzat sürgeti. A magán területek feltöltése - Diófasor és Csapágy utca közötti  terület – a jelenlegi vízelfolyási viszonyokat változtatja meg amik gondot okozhatnak majd. 1 méter magasságig mindenki feltöltheti a területét - nem tilos – ami a víz kiszorítását eredményezi, de előre nem látható következményei lehetnek ott, ha a vízlefolyás nem lesz biztosítva.

NYÍLT ÜLÉS:


1.  Beszámoló a két ülés közötti fontosabb eseményekről
A tájékoztatót elfogadtuk.

2.  Beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról
A tájékoztatót 2 kiegészítéssel elfogadtuk. A Kápolnakert térfigyelő rendszerének  a kiépítésével ne várjunk. A másik, Duna Turisztikai és Tömegközlekedési Társulásban való részvétel 1 millió Ft-os alapító költségét  nem javasoltuk.

3.  Építményadó és telekadó rendeletről
Sok érv és ellenérv hangzott el ez ügyben;
Többek között; Diósd egy adóparadicsom,  a kacsalábakon forgó házak mellett csak 30 millió Ft folyt be a telekadóból. A környező településeken sokkal magasabbak az adók. Nálunk csak az építményadó van, mely alól – a kedvezmények alapján – 300 000 m2-nyi építményből csak 90 000 m2 adózik. Nem adóznak a cégek és vállalkozások.
4 évvel ezelőtti bevezetés célja az volt, hogy akik itt laknak, de nincsenek bejelentkezve - azoknál nincs kedvezmény  (40 m2/ fő), így sokan bejelentkeztek, ezáltal az szja bevétel is nőtt.
Az indokok között szerepel az igazságos közteherviselés /ez ebben az esetben azt jelentené, hogy mindenki fizessen/ s a mentesség, ill. kedvezmény szűkítve legyen. Számos érv hangzott el, hogy  a bevételek növelése mire is kell; többek között az új bölcsőde építésének önrészére, utak javítására, az intézmények – iskola – óvoda fenntartására, a közszolgáltatások színvonalának megőrzésére…stb.
Miért is kell az önkormányzat saját bevételeinek a növelése? Az önkormányzatok egyre szűkülő központi támogatás mellett végzik a közfeladatok ellátását - ez most is és jövőre is várható - , valamint az új önkormányzati törvény által nem tudni milyen feladatok maradnak és ahhoz mennyi támogatás társul. Az iskolát – a törvénytervezet szerint 2013. január 1-től – állami- járási kézbe kell adni a teljes vagyonával együtt, s onnantól az állam tartja fenn, s fizeti a pedagógusokat. A HATÓSÁGI JOGKÖRÖK ELVONÁSÁVAL –építésügy, szociális ügyek, okiratok, stb. szintén központi járási szintre vonják össze (törvénytervezet eddigi állása szerint), így a feladatokkal elvonják az ezekre adott pénzeket is. Mi marad, s mi megy, s mivel lehet majd gazdálkodni – ez még kérdés- erre kellene felkészülni.
A pénzügyi bizottság azt  a javaslatot tette, hogy "első olvasatként" kezelje az előterjesztést.
Többek között nincs olyan pontos adat a birtokunkban, arra vonatkozóan, hogy milyen feladatok elvonása várható, és ez milyen támogatások elvonásával párosul. Mik azok a feladatok, amik maradnak, s arra mennyi forrás lesz, s azt mennyivel kell kiegészíteni, hogy egyensúlyban maradjon a költségvetés. 
Megjegyzés: Meg kell vizsgálni a költségek csökkentését – melyek azok, amiket el lehet hagyni, lecsökkenteni stb. Számításokat kell végezni a hatásokról, s a lakosság véleményét is ki kell kérni.
Ezen kívül a diósdi Idősügyi Tanács véleményét sem kérték ki, hogy nyugdíjasok automatikus kedvezményének megszüntetésével, hol húzódjon a határ,  (mekkora nyugdíj összegnél) ahol már kedvezményre nem jogosult?
A telekadónál is több variáció hangzott el - egy telek még adómentes, magántelkek adómentesek, cégek területei magasabb összeggel adózzanak, stb. Véleményem az volt, hogy ehhez nagyon óvatosan és körültekintően kell kalkulálnunk, a lakosság és a vállalkozók a terheket, adókat már nehezen viselik el. Az ebadó bevezetése is kérdéses - ha megszavazzák – kötelező lesz-e bevezetnünk vagy választhatunk.
A döntés a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján első olvasat lett, hogy számításokat és kalkulációkat tudjunk végezni még.

4.  Az Önkormányzat 2011. évi háromnegyedéves gazdálkodásáról szóló beszámoló
A 2011. évi gazdasági beszámoló alapján az idei év előirányzatait tudja tartani a hivatal és az intézmények, arányos  a felhasználás, és a működési-likvid hitel felhasználásunk is  a tervezett szinten áll.


5.  A 2012. évi költségvetési koncepcióról
Mivel a 2012. évi költségvetést a parlament december végén fogja elfogadni, addig csak irányelveket fogadtunk el. Figyelembe véve az átszervezés – jogkörök elkerülését - várható hatását, a takarékos, költségcsökkentő és forrást kereső költségvetés tervezését, a civil szervezetek támogatásának szinten tartását.


6. …./2011. (XI.24.) ÖR a parlagfű visszaszorításáról szóló 11/1996. (VI.27.) számú ÖR hatályon kívül helyezéséről
A határozatunkat vissza kellett vonni, egyes része más jogszabályba ütköző volt, ezt megtettük.

7.   2012. évi belső ellenőrzési terv elfogadtuk.

8.   ÁMK SZMSZ és a Pedagógiai és Művelődési Program módosításának elfogadása,
Az SZMSZ-t és a pedagógiai programot elfogadtuk.

9.    Víziközmű eszközök 2012. évi bérleti díja
A szerződést elfogadta a képviselő testület, én nem  értettem egyet vele.

10.  2012. évi víz és csatorna díjak
Az előző döntésem oka az volt, hogy idén is szerepel a vízdíjban egy külön költség, amelyet az előző testület hozott, miszerint  a vízdíjat 17 Ft/ m3-el, a csatorna díjat 24 Ft / m3-el megnöveli , azért hogy a lakosság minden háztartása járuljon hozzá a csatornahálózat bővítéséhez- közvetve a Diósdi Víziközmű Társulat működési költségeihez ca. 13 millió Ft-al.
Ezt sem szavaztam meg.
Ezzel nem tudok egyet érteni, miért kell a lakosság azon részének is fizetni, akiket nem érint a csatornabővítés - s már van csatornájuk, s akkor fizettek a csatornabekötésért. A 9-es pontban ennek a pénznek az átadása szerepel Érdi Vízmű részéről az Önkormányzatnak többek között.
Várható, hogy 2012-ben hatósági árat fog megállapítani a kormány, így az önkormányzatoknak e feladata megszűnik.

11.  Tájékoztató az épületenergetikai korszerűsítési tanulmányról
Az idén megbíztunk egy céget az intézmények energetikai felmérésére és abból adódó energetikai korszerűsítésére, hogy csökkentsük a kiadásainkat. A honlapon olvasható a felmérés és javaslatok, mivel és  hogyan lehetne a kiadásainkat csökkenteni, ez alapja lehet majd pályázati anyagnak is, ill. amit magunk erejéből is megtudnánk valósítani, azt a jövőben be tudjuk tervezni.

12.  A Diósdi Torna Club Kosárlabda Szakosztály kérelme a „Diósdi Kosárlabda Egyesület” név használatának engedélyezésére
A határozatot, hogy Önálló egyesületként használják a "Diósd" nevet, jóváhagytuk.

13.  A diósdi 3209 hrsz-ú ingatlan felajánlása
Egy utca szakaszt – magánútból - ingyen átvett az Önkormányzat.

14. 11867 hrsz-ú ingatlanból 426 m2 megvásárlásáról
A Határ utca végén eddig magánterületen keresztül jutottak ki a lakosok a 70-es út felé - Eszkalibur területe -, a másik ok a csatornahálózat nyomvonala is arra kell hogy menjen, ezért kellett a tulajdonossal  megegyeznünk.

15.  Lovas, Vitéz, Huszár utcák ivóvízhálózatának átvétele
A két lucernás közötti magánterületekre a tulajdonosok vezették be a vizet, s most elkészült, melyet átvett az Önkormányzat- s így a közműhálózat része lett /magán kézben nem üzemeltethető közterületen lévő hálózat/

16.  BKV 8. számú közszolgálati szerződés-módosítás
A BKV emelte a havi költséget amit az Önkormányzat fizet a kék buszokért, hogy Diósdot összekössék a Bp-i közlekedéssel - ca 15.5 millió Ft / év lesz 2012-ben. Ezt hagyta jóvá a testület.
A Pénzügyi Bizottság javasolta, hogy nézzünk alternatív közlekedési – saját belső – alternatívát, hogy lássuk, hogy jobb - sűrűbb közlekedéssel – a szolgáltatás mennyibe kerülne.

17.  Kék Géza Művelődési Ház alapító okiratának tervezetéről
Vita volt abban, hogy az alapítandó okiratban a Könyvtár funkció szerepeljen-e vagy maradjon az ÁMK-nál, végül a gordiuszi csomó úgy lett feloldva, hogy Könyvtár marad az ÁMK-ban is, de az új okiratban is szerepeljen – megjelölve, hogy most iskolában üzemeltetjük. Több kérdés felvetődött még / mi lesz az ÁMK-val 2013-tól, államhoz átkerül, visszavehetjük, milyen kondíciókkal stb. / melyek tisztázását most még nem tudtuk megválaszolni.
           
18.  A 2012. évi helyiségbérleti díjak megállapításáról
Maradtak az idei árak 2012-re.

19.  Egyes közterületek elnevezésének megváltoztatásáról
A névtelen utcák elnevezésére konkrét nevekkel jött a Településfejlesztési Bizottság , de a Pénzügyi Bizottság javaslatát elfogadva - a lakosság véleményét kikérjük, lehet rá javaslatot tenni, szavazni január végén döntünk.
A Ságvári és Zalka Máté utcák neveinek megváltoztatását a testület a Parlament ezzel kapcsolatos döntéséinek hatálybalépésig nem lépteti életbe, csak az után, azaz ingyenes lesz mindenkinek a lakhely, vállalkozás átíratása. Én ne értettem egyet a döntéssel, a lakosság – utcában lakók -  többségi véleményének a figyelmen kívül hagyását jelentette a döntés. Mivel az ott lakók – nyilatkozók - 2/3-a nem akarta, hogy az utca neve megváltozzon. Politikai okokból el akarnak törölni mindent a hatalmon lévők, ami az előző rendszerre csak egy kicsit is emlékeztet. Így a 1937-ben spanyol polgárháborúban Frankó ellen és  1944-ben nyilas és német megszállás ellen a   szabadságért – függetlenségért életüket áldozó 2 személy akik  ’jelképekké’ váltak az előző rendszerben, most terroristáknak vannak beállítva – lásd ezzel kapcsolatos DA cikke – s törlendők a történelemből és az utcanevekből… Nem ártott volna a történelmi lexikonokat is elolvasni!!!

20.  Telenor monopoltorony elhelyezése
Elfogadtuk, több kikötéssel.

21.  A diósdi 1871/3 hrsz-ú ingatlan értékesítéséről
16.000,- Ft / m2 –ért adunk el egy ingatlan területet.

22.  Beszámoló a polgármesteri hatáskörben hozott szociális segélyekről
Tudomásul vettük.

23.  Kérelem zajvédő fal telepítésére
Az Mo-ás zaja miatt a Útkezelőhöz fordulunk, ebben segít Kiss Zoltán úr, aki ezt kezdeményezte.

24. PÓT napirendi pont:

A csatorna beruházás megvalósításához szükséges ideiglenes mérnök finanszírozásáról.
Az ránk eső rész 10% - átmeneti ideig tart, kénytelenek voltunk elfogadni.


ZÁRT ÜLÉS:
4 napirend volt, melyet megtárgyaltunk.





Rendkívüli Önkormányzati  ülés,
2011-11-29

Egy napirendi pont volt, az ÁMK-ban az egyik kazán elromlott, s pár radiátor is nem működik; ezzel kapcsolatosan döntött a testület. Az azonnali megoldás mellett, ami a legolcsóbb volt, bár javasoltuk, hogy inkább egy jobb hatásfokú de drágább kazánt vegyünk, igaz egy új kéményt kellett volna kiépíteni. Elhangzott más hosszútávon  olcsó megoldású lehetőség – fűtési rendszer is, amit később megvizsgálunk.

Az építmény és telekadóval kapcsolatosan folytatódott tovább a beszélgetés. A Testület  tagjai  közül egyetértettek abban, hogy adót kell emelni a költségek miatt, s a szolgáltatások szinten tartás
véget. Az építményadó kiterjesztését – kedvezmények szűkítését – a lakosok körére ill. a vállalkozói építményekre is/ szolgáltató kereskedő gyártó cégekig /. Valamint az üres telekre telekadót magán tulajdonú és céges telkekre egyaránt. A különböző variációk számbavétele alapján 60-70 millió Ft plusz bevétel  volt a cél.

Én nem értettem egyet vele,  már az elején megmondtam. Indokom az volt, hogy nem tudjuk, hogy milyen elvonások lesznek 2013-ra, s  a 2012 évi költségvetési számokat sem tudjuk ill. azt tudjuk, hogy a feladatok megmaradnak s előzetesen ugyanannyival kell gazdálkodnunk mint idén. 2013-ra- mikor már tudjuk, hogy mi várható, lehetséges vagy szükségszerű lesz adót emelni. De addig nem.

A számolgatás folytatódott, Ostorházi Úr és Sohajda Úr több javaslatot és variációt elővett, melyet a testület többi tagja részben vagy egészben el tudott fogadni, s a véglegesítés - amiben meg tudtak egyezni – után közölte, hogy Ő akkor szavazza meg, ha én is megszavazom. Én mondtam nem szavazom meg.

Elhangzott, akkor többek között az, hogy akkor nem lehet majd óvodát építeni nem lesz önrészünk,
Válaszom; Eu pályázathoz az állam engedni fog önrészre hitel felvételét ca 30-50 millió Ft – bútorokkal együtt, az Önkormányzat hitelképessége jó.

Elhangzott, hogy akkor év közben nem lehet semmi plusz kiadást elfogadni, váratlan helyzetekre nem lesz pénz, minden kiadást csökkenteni kell, nem lesz pénz a civilekre, a béren felüli keretre stb.
Válaszom; számba kell venni  a elmaradt bevételek jelenlegi behajtását, adófegyelmet, s van még olyan költség melyet csökkenthetünk anélkül, hogy a meglévő szolgáltatásokat szinten tartsuk.

Elhangzott, hogy 2012-ra az Önkormányzatok O-ás költségvetést kell készíteniük, azaz bevétel kiadás egyenlőnek kel lennie, úgy hogy a kiadásokat év végén működési hitellel nem lehet kiegészíteni- évközi likvid hitel felvehető még. Beruházási hitelt engedélyeztetni kell. Ez egy szoros  és nagyon takarékos költségvetést igényel, lemondhatunk minden évközi plusz kiadásról…

Válaszom; Az idei költségvetés kiadási közül jó pár tétel jövőre nem jelentkezik pl. 2010 évi működési kölcsön visszafizetése – 70 millió Ft, épület vásárlás - 7 millió Ft, rendőrautó 4 millió Ft, Csapágy gyárnak 7 millió Ft visszafizetés a régi sportpálya kiváltására csak párat felsorolva ez ca. 84 millió Ft. Ez nem terheli a 2012 évet.
A jelenlegi Önkormányzati törvény alapján tervezet alapján , sok Önkormányzat gondban lesz a O-ás költségvetéssel, amire a Kormánynak lépnie kell…
A mi Önkormányzati költségvetésünk jól áll, idén a működési kiadásunkhoz  a rövidlejáratú / működési hitelünk   25 millió körül lesz a 2010 évi 75 millióhoz képest, amit idén visszafizettünk.

A megbeszélés itt abba maradt…

Az én döntésem – beszélve erről több diósdival – marad addig míg pontos számokat nem látunk 2012-ről ill. végignézzük, hogy mik amiket meg tudunk spórrolni, úgy hogy a község működtetése szinten maradjon, ebben a  nehéz gazdasági időszakban is.

2011-11-29
BL




Önkormányzati ülés;
2011. december 15-én (Csütörtök) 16.00

Több plusz napirendet vettünk fel.

1.  Beszámoló a két ülés közötti fontosabb eseményekről – a beszámolót elfogadtuk, kértem a Diósdi Víziközmű Társulás közgyűléséről tájékoztatót/ később megkapom.

2.  Beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról – tudomásul vettük.


3.  Építményadó és telekadó rendeletről;
Másodízben került előterjesztésre, átdolgozta a hivatal, úgy ahogy a két ülés közötti egyeztetés alkalmával a többség elfogadhatónak találta.
Én azon  a megbeszélésen is és most a testületi ülésen is elmondtam, hogy újabb adóterhet kivetni a lakosokra nem szabad, mert a jövő év így is sok adóval sújt majd mindenkit, ne terheljük mi is Őket.
Annál fogva is, hogy a 2012. év ami teljes önkormányzati év lesz, még elvonások – szakfeladatok, iskola – nem lesznek, így  bevételekkel közel azonos számolhatunk.  S jó pár kiadás, amit ebben az évben kifizettünk nem lesz jövőre /pl. 2010. évi működési hitel visszafizetése 75 millió Ft, régi pálya- törlesztő utolsó részlete -7 millió Ft, telek - ingatlan vásárlás - 8 millió Ft, Rendőrautó - 3,5 millió Ft,/ ez több mint 90 millió Ft. Valamint azt sem tudjuk, hogy 2013-ra  milyen feladatelvonások mellett mennyi összeg/bevétel marad nálunk.

A testületi ülésre változott  többek véleménye és elfogadták azt, s egyetértettek azzal, hogy a lakosságra  kivetett építményadón ne változtassunk, a kedvezmények és az összeg maradjon ugyanannyi. Ezzel végül  mindannyian egyet értettünk.

Azzal is egyetértettünk mindnyájan, hogy az eddigi községi szolgáltatásokat a lakosok felé fenn kell tartani azonos színvonalon, de a mai gazdasági helyzetben takarékosan kell gazdálkodnunk, meg kell vizsgálnunk, hogy hol lehet még spórolnunk, úgy, hogy ez  ne menjen a kötelező feladatok minőségének a rovására. Felrótták, hogy a Pénzügyi Bizottság fellelős a költségvetésért, s ha ’ kevesebb ’ adót vetünk ki, akkor  a PB lesz a fellelős a költségvetés egyensúlyáért. Megjegyezném, hogy több olyan döntést hozott a Testület amelyet nem javasolt a PB ebben az évben sem, s mégis megszavazták és költöttek olyan dolgokra ami nem volt betervezve stb., így felelőssé tenni csak a PB nem lehet.

Az új beruházások finanszírozását is fedezni kell pl. Bölcsőde  önrésze ca. 70 millió Ft – amit hitelfelvétellel tudunk megoldani. A hitelfelvételtől többen ockodtak, s adó kivetését jobbnak tartják. Elmondtam, hogy az Önkormányzat jelenlegi hitelállománya 300-350 millió Ft 10-15 éves hitelek, melyek éves törlesztő részletei 40-50millió Ft-ot tesznek ki ami a költségvetésünk / 1300 millió Ft / 3,5-4%/. Tehát nem vagyunk eladósodva.

A vállalkozásokra kivetendő adó mértékével kapcsolatban eltértek a vélemények. Többen azzal értettek egyet, hogy építmény és telek után is fizessenek. Volt aki nagyobb mértékű adókivetést javasolt – mivel a környéken is már sokkal magasabbak az adók /dr. Ostorházi László, Kőhidi Tamás képviselők/. Mérsékelt bevezetéssel értettünk egyet /Sohajda István, Bogó László/.

 Én csak a telekadó bevezetésével tudtam egyetérteni az építmény adó kivetésével nem.

A vállalkozások/ cégek, boltok, szolgáltatások/  eddig is adóztak – iparűzési adójukból 310 millió Ft bevételünk lesz idén - s a 2012. év nem lesz könnyű nekik sem.

A magánszemélyekre kivetett telekadónál, csak az üres építési telekre  vetünk ki telekadót. (Nem kapott többséget, hogy 1 tulajdonos -1 telek ingyen legyen,  s az sem  hogy aki termesztésre - zöldség-gyümölcs- használja ne fizessen – de ez  nem megfogható). Adó alá nem esik az a telek mely nem felel meg az építési előírásnak – keskenyebb, kisebb – vagy nem lehet rá építeni egyéb ok miatt (pl. magasfeszültség)
Így a következő döntés született;
- építményadó – magánszemélyeknél maradt a régi  - támogattam
                    - vállalkozásoknak 200 Ft / m2             - nem támogattam
- telekadó – magánszemélyekre 20 Ft / m2               - támogattam
                     - vállalkozásokra – 100 Ft / m2            - támogattam


Felvetettem egy Önkéntes Községfejlesztési Támogatás/hozzájárulás meghirdetését, konkrétan Bölcsőde beruházásra, aki szeretné, jónak tartja és támogatni tudja pénzel az segítsen az Önrészhez.


4. 2012. évi Szemétszállítási díj megállapításáról (később kerül kiküldésre)
Mivel a szemétszállítási pályázat másodszor is eredménytelenül végződött, így a régi szolgáltatóval köt szerződést az önkormányzat. Az előterjesztésben egy 10 %-os csökkenéssel adta be ajánlatát az ÉRDKOM, melyet 15%-os csökkentéssel fogadtunk el, ezt polgármesterünk csikarta ki a cégből.

5. Beszámoló a Diósdi Rendőrőrs 2011. évi tevékenységéről
A beszámolót a testület elfogadta, melyet egy kéréssel megtoldott, hogy  a házi őrizet alól a diósdi rendőrőrsöt mentesítsék, hogy a  feladataival tudjon foglalkozni. Őrsparancsnok részéről elhangzott, hogy köszönik a rendőrőrsnek nyújtott támogatást – az új gépkocsit, amire vigyáznak s hosszú ideig szeretnék használni. Az is elhangzott részükről, hogy a diósdi polgárokkal szemben figyelmesebben jártak el, sokszor csak figyelmeztették őket a szabálytalanságra. Ezt alátámasztja az az adat is, hogy tavaly 10 millió Ft feletti büntetés idén 3 millió körül alakult.
A szomszéddal is rendeződött a viszony az új kocsi behajtó áthelyezésével.

6. A fogorvosi alapellátás támogatásáról – Eltérő vélemények voltak új fogorvosi gép vásárlási kérelmével kapcsolatban. A gép 1993-as amit most használ a fogorvos- még azt az Önkormányzat vette akkor.  A Pénzügyi Bizottságnál is az a variáció rajzolódott ki, hogy 1/3-ot fizessen a fogorvos, 1/3 pályázati pénzből, 1/3  önkormányzati hozzájárulás legyen. Polgármester úr felvetette a 2 fogorvosi prakszis kérdését, amit meg kell vizsgálni, s így a 2 prakszis 1 gépet használhatna. Januári ülésre visszahozzák a témát. 


7. Gynec-Prifilax Bt. dr. Cesminczky Gusztáv kérelme – nőgyógyászati rendelés támogatását 40 eFt-ról 50 e Ft-ra emeltük/ hó

8.  Diósd Nagyközség Várossá válásához benyújtandó pályázati dokumentum bemutatása (Később kerül kiküldésre)
Meghallgattuk az elkészült anyaggal kapcsolatos prezentációt, és elfogadtunk annak beadását.

9.  A petvetbook honlap szolgáltatásáról. Döntés: Az önkormányzat nem kívánja bevezetni az ebadót, így külön nyilvántartást sem akarunk vezettetni.

10.  Papp József földhaszonbérletéről – inflációval növelve adtuk újra bérbe  a földterületet.

11.  A Falugazda Kft.  2011. háromnegyed éves pénzügyi beszámolójáról
A beszámolóval kapcsolatban elhangzott, hogy az új vezetőnek az elszámolásokra , költségvetésre nagyobb gondot kell fordítania. A Pénzügyi Bizottság  már januárban javasolta a normatívák szerinti munka-elszámolást, hogy így pontosabb költségelszámolás legyen az elvégzett munkák alapján.

12.  Diósd, Kápolnakert térfigyelő rendszer kialakításáról
Több variáció közül  választott a testület a kápolnakert térfigyelő rendszerével kapcsolatban, azzal kiegészítve, hogy a térfigyelő rendszert a községben meg kell újítani, ami a következő lépcső-feladat lesz.

13.  Diósd, Ipar utca szilárd útburkolat kialakításáról
Az utak megterveztetéséről döntöttünk - megrendeltük.

14.  A Diós Fesztivál Alapítványról
A Diósd nevű községek találkozójával kapcsolatban a kezdeményező Gyenesdiás község javaslatát vitattuk meg, 2 variáció körbejárását javasoltuk, max. 20.000,- Ft hozzájárulással. A szándék az, hogy pályázati pénzekre tudjanak pályázni a rendezvény költségeinek támogatására.

15.  A Vajdák a Romákért Alapítvány kérelméről
Támogatást kértek karácsonyi ajándékozásra- közösen. A testület nem tudja támogatni  a kérést - mivel maga is a helyi rászorultaknak ad karácsonyi csomagot, s többet az anyagi lehetőségeink nem engednek meg.

16.  Esélyegyenlőségi terv végrehajtásáról szóló határozat visszavonásáról
Elfogadtuk- a Hivatal elkészítette így nem kellett külső céggel elvégeztetni.

17.  Tájékoztató az adóbehajtásokról
A tájékoztatót elfogadtuk, amit kiegészített a Pénzügyi Bizottság azzal, hogy az építkezéseknél dolgozó vállalkozók adóbefizetéseire is figyeljenek oda.

18.  Beszámoló a polgármesteri hatáskörben hozott szociális segélyekről
Tudomásul vettük.

Plusz napirendek;

19.  Pincebérlet pályázat.
Elbírálása nem történt meg, újra meghirdeti  az önkormányzat. Nem értettem egyet vele, mivel ez most is megtörtént, a diósdi jelentkező már többször beadta  a kérelmét.

20.  Érd és Térsége Vízikömű Társulás szerződésének  módosítása – elfogadta  a testület

21.  Jövő Háza Közalap. Együttműködési ajánlata- elfogadtuk – pénzel nem jár - csak előnnyel ha nyernek a pályázaton.

22.  Diósdhéj  újság szerződése – egy évre meghosszabbítottuk

ZÁRT ÜLÉS:

3 napirendet tárgyaltunk.

A napirendek után szó esett a DTC  Sportpályával kapcsolatos megállapodásáról, mivel  a
Sporttörvény által támogatást nyertek. Ezzel kapcsolatban viszont több kérdés tisztázandó és több
feladata van a hivatalnak, testületnek. Kézilabda Szakosztály kérelmével is foglalkoztunk.

Az utolsó idei önkormányzati ülés végén Polgármester úr megköszönte az egész éves munkáját
mindenkinek és Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet Kívánt.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése