2011. október 27. (Csütörtök) 16.00 óra-
Önkormányzati ülés.
Elkezdtük - 16.10-kor
Napirend előtt két téma lett említve;
- Sashegyi úti áteresz javítása, - Közút kezelő
tulajdona – foglalkoznak vele.
- Turisztikai táblák kihelyezése – Dizseri András képviselő
tett egy javaslatot,- visszajelzést kér a képviselőktől.
Napirendek;
1. Beszámoló a két ülés közötti fontosabb
eseményekről – október 12-i állapot.. Elfogadtuk
azzal a kiegészítéssel, hogy elhunyt Bogár Robert hazahozatalát intézni fogják
Lengyelországból, mert nagyon sok procedúra van ez ügyben, s még nem intéződött
el. Mindenki elfogadta.
2. Lejárt határidejű határozatok- tudomásul
vettük.
3. Az Önkormányzat 2011. évi költségvetési
rendeletének III. számú módosításáról;
A bizottságok támogatták, könyvvizsgálói jelentést
megkaptuk, rendben van.
Gyakorlatilag csökkent 42 millió Ft –al a
bevétel és a kiadás - a hiányszámok változatlanok.
Egyhangúan elfogadtuk.
4. Diósd helyi jelentőségű természeti értékek védelméről
szóló 9/2006.(V.1.) számú ÖR módosításáról.
A kaptárkövet, ami az Árvalányhaj u.11. számmal szemben van,
helyi védettség alá helyeztük. Egy tájékoztató tábla lesz kitéve.
Egyhangúan elfogadtuk.
5. Településrendezési eszközök módosításáról
(HÉSZ)
Több módosításra volt javaslat, melynél a vélemény
különbözőségeket végül kompromisszummal megoldottuk, elfogadtuk.
6. Falugazda Kft. ügyvezetői
pályázat kiírása
Több módosítást végeztünk az előterjesztésen, melynél
már a technikai részbe is belementünk – jelentkezés, információkérés,
stb. Elfogadtuk ezt is kompromisszumokkal. Addig a Műszaki Iroda vezetője,
Sőrés úr irányítja a Falugazda Kft. tevékenységét.
7. Aljegyzői pályázat
kiírásáról – a felettes szervtől kapott észrevétel miatt, miszerint
nincs ez az állás betöltve, meg kellett hirdetni, de tisztázni kell, hogy
2013-tól feladatokat von el az állam az önkormányzatoktól, akkor majd nem lesz
rá szükség – ezt tudva írtuk ki a pályázatot.
8. Közvilágítás
közbeszerzési eljárás kiírása – új LED-es technológiájú
égőtestekre való cserére írtunk ki pályázatot, úgy, hogy az idei áramdíjnál -
utcai közvilágításra 25 millió Ft-ot fizetünk ki - a következő 8-10 évig is
csak ennyit fizetünk – s a pályázónak ki kell cserélnie a közvilágítási testeket
LED-esre / energiatakarékosra / s a megtakarításából kell fedezni a
cserét és az üzemeltetési költséget, + hasznát. A kiírást elfogadtuk.
9. Diósd Község Víziközmű-társulat
kiegészítő támogatás iránti kérelméről. A Víziközmű a
megszavazott 11 millió támogatáshoz még egy 1,47 millió Ft támogatást kér.
Mivel nem kaptunk részletes tájékoztatót, hogy mire akarják felhasználni,
ezért javasoltam, hogy addig ne adjuk meg a plusz támogatást. Ekkor jött be
Sohajda Lajos úr az ülésre. Egyből kérték a véleményét, mire ecsetelni kezdte,
hogy eredetileg is 14 –et kértek, de 11 milliót kaptak, s a
fűtéskorszerűsítésről lemondanak, de a többi pénz kell és ne sokat
morfondírozzunk rajta szavazzuk meg. Én mondtam, hogy a részletezést nem kaptuk
meg, mire Sohajda úr, elmondta többek között, hogy a községnek a
csatornával növekszik a vagyona, értéket teremtenek, ehhez az apparátus
nagyon sok munkát végez, és a fűtés miatt széndioxidos helyiségben kell ülniük,
mert az egészségük nekünk nem számít, de az a munka, amelyet ő és a helyettese
– Hisnyai úr – szakmai munkát végez, nem kérhetik, hogy ingyen csinálják, s
amúgy is az önkormányzatnak van egy szerződése a víziközművel, amelyben
az van, hogy kifizeti az önkormányzat a Víziközmű költségeit, úgy, hogy ne sokat
vacakoljunk ezzel, szavazzuk meg, hogy tudják a dolgukat végezni. A válaszom az
volt, hogy mivel a köz pénzéről van szó nem vacakolunk /másképp fogalmazta,
majd elkérem a jegyzőkönyvet /, mert 1,4 millió Ft az nem kis pénz, s
csodálkoznék, hogy a Víziközmű közgyűlése, ha megszavaz plusz kiadásokat, azt
nekünk az önkormányzatnak kellene kifizetni, egy az egyben a szerződés
szerint, úgy, hogy nincs egyeztetve, stb.? Kezdeményezett a Pénzügy
Bizottság már régóta a Víziközmű vezetőivel egy találkozót, hogy tájékozódjunk
a majdani pénzügyi kifizetésekről, költségeikről, de eddig nem került erre sor.
Sohajda úr válaszában ne zárkózott el, de csak ha van
értelme a találkozónak, írjuk le a kérdéseinket, s majd meglátja,
amúgy is a jövő évi pénzügyi költségvetési igényt hamarosan beadják
nekünk. A végeredmény az lett, hogy én nem szavaztam meg, Polgármester úr
tartózkodott, a többiek megszavazták a plusz támogatást.
10. Lauter Péter közterület-bérleti kérelméről
– büfét szeretett volna a Posta mellé építeni - nem
támogattuk.
11. Nem Adom Fel Alapítvány
támogatásáról Jobb velünk a világ –4. alkalommal -
500-1000-2000 Ft/jegyek megvételét kérték - anyagi lehetőségünk ezt nem engedi
meg.
12. Diósd 3623 hrsz-ú ingatlan ingyenes tulajdonba
vételéről
13. Diósd 3397/5 hrsz-ú ingatlan ingyenes tulajdonba
vételéről
A 12. és 13. terület-átvételt a csatornázás miatt kellett
megcsinálnunk.
14. Diósd 1871/3 hrsz-ú ingatlan
területvásárlási kérelme,
Levettük a napirendről – nem tárgyalta meg a Pénzügyi
Bizottság. Az SZMSZ -ben van leírva, hogy pénzügyi előterjesztéseket a
bizottságnak előzetesen tárgyalni kell, anélkül nem lehet dönteni az
önkormányzatnak. Nem voltam – céges ügyek miatt a bizottsági ülésen.
Újratárgyaljuk.
15. A Diósdi Falugazda Kft. kiegészítő
támogatás iránti kérelméről,
Szeptemberi beszámolóban már elhangzott a probléma, ezért
került most vissza, mert olyan kiadásai voltak, melyet nem fizetett ki az
önkormányzat, csak megrendelte a munkát, stb. Mivel én nem kaptam részletes
tájékoztatást erről , tartózkodtam.
16. Az önkormányzat vagyonbiztosításának
felülvizsgálatáról,
Öt ajánlat közül az olcsóbbat, egy évre fogadtuk el.
17. Tuti Umberto terület felajánlása –
csatornázás miatti földterület átadás -OK.
18. Városszépítő és Honismereti Egyesület
támogatási kérelme a Kutyavár rendbehozatalához, 100.000,-
Ft-os támogatási javaslatot fogadtunk el. 6 igen - 2 tart.
19. A 1374 és 1376 hrsz-ú
pincék bérletéről - döntés - kerüljön
újra elénk- tárgyaljuk meg.
20. Érd Városi Tűzoltóság részére
nyújtandó pályázati hozzájárulás visszavonásáról – rendben.
21. Kocsis u. 1. sz. alatti új
óvodában elvégzett belső átalakítás részét képező pótmunkákról - A
2 óvodás csoportszoba átépítése közben jött szakhatósági és egyéb előírások
miatti plusz munkák elvégzését hagytuk jóvá.
22. Diósd, Kápolnakert
térfigyelő rendszer kialakításáról - Több változat volt,
az "A" változatot hagytuk jóvá, miszerint a meglévő rendszerhez kel
igazítani és egy olyan megoldással, hogy azt - ha kell –az érdi
Rendőrkapitányságon is lássák. Ajánlatokat kérnek be.
23. Egyes közterületek
elnevezésének megváltoztatásáról; Már előzetesen is sok vita
volt, most ez tovább folytatódott. Eöry úr azt kérdezte, hogy akik nem akarják
az utcájuk nevének megváltoztatását mivel indokolták? Alpolgármester úr,
visszakérdezett, akik a változtatást elfogadják mivel indokolták. Következő
kérdés, hányan nem válaszoltak, azok hol állnak… stb. stb. Én azt támogattam,
amit a válaszadók 2/3-a; azaz ne változzon az utca neve. A vitázó felek
nem engedtek, nem tudtuk meggyőzni egymást,
politikai síkon kezelték az ügyet egyesek, végül név szerinti szavazást
kért Dizseri úr, - mivel Ostorházi úr elment közben így a szavazás 4-4
lett. Már tudják, ki hova szavazott.
Felvetődött, hogy 4 utcának nincs neve, s azoknak nevet
kellene adni. A 2 utcával kapcsolatban döntés nem született – se így se úgy –
tehát vissza fog jönni, s hozzá a 4 utcát is hozzáteszik.
24. Iparterületen súlykorlátozás
visszavonásáról - elfogadtuk,
25. Új iskola-védőnői körzetek létrehozásáról
26. Diósd Hársfa utca közvilágításának kiépítése
27. A hó-eltakarításról és a
síkosság-mentesítésről (Az anyagot szerdán kaptuk meg, bizottságok nem
tárgyalták.) Ennél felvetődött több javaslat, pl. a Falugazda Kft. nem
adott be ajánlatot, a hó-eltakarítási munkákat szétbontani feladatokra stb.
„ 2 komplett ajánlat volt és 2 részajánlat volt. Újra fogjuk tárgyalni,
rendkívüli ülést 2 héten belül összehív a Polgármester Úr.
Ezt követően el kellett mennem céges ügyben, a többi
határozatot nem tudom most leírni.
Zárt ülés - 4 téma volt.
28. Beszámoló a polgármesteri hatáskörben
hozott szociális segélyekről
Bogó László
Rendkívüli
Önkormányzati ülés
2011-11-08. kedd.
Két nyílt és egy zárt napirend volt.
1., Hó eltakarításra kiírt pályázat 2. körének elbírálása.
Két teljes ajánlatott és egy rész ajánlat jött be, volt aki visszalépet. A
legjobb – teljes – ajánlatott a Rónyai Gábor cége adta , így Őket bízza meg a
Testület az idei hó eltakarítással nov. 15-től.
2. Bölcsőde pályázathoz egy kiegészítő tanulmánytervet kell
még pluszban elkészíttetnünk, amit megszavaztunk.
3. A zárt napirendnél egy kérelmet bíráltunk el.
Bogó László
Önkormányzati Ülés;
2011. november 24-én (Csütörtök) 14.00 órára
Az ülés helye: Kék Géza Közösségi Ház,
Napirendek előtt a Sashegyi úti áteresz javításáról és a
Diófasor környékén való sitt lerakás, továbbá a lápos területek feltöltéséről
volt szó. Az egész átereszt ki kell cserélni - Közútkezelőé a terület –
Önkormányzat sürgeti. A magán területek feltöltése - Diófasor és Csapágy utca
közötti terület – a jelenlegi vízelfolyási viszonyokat változtatja meg
amik gondot okozhatnak majd. 1 méter magasságig mindenki feltöltheti a
területét - nem tilos – ami a víz kiszorítását eredményezi, de előre nem
látható következményei lehetnek ott, ha a vízlefolyás nem lesz biztosítva.
NYÍLT ÜLÉS:
1. Beszámoló a két ülés közötti fontosabb
eseményekről
A tájékoztatót elfogadtuk.
2. Beszámoló a lejárt határidejű határozatok
végrehajtásáról
A tájékoztatót 2 kiegészítéssel elfogadtuk. A Kápolnakert
térfigyelő rendszerének a kiépítésével ne várjunk. A másik, Duna
Turisztikai és Tömegközlekedési Társulásban való részvétel 1 millió Ft-os
alapító költségét nem javasoltuk.
3. Építményadó és telekadó rendeletről
Sok érv és ellenérv hangzott el ez ügyben;
Többek között; Diósd egy adóparadicsom, a
kacsalábakon forgó házak mellett csak 30 millió Ft folyt be a telekadóból. A
környező településeken sokkal magasabbak az adók. Nálunk csak az építményadó
van, mely alól – a kedvezmények alapján – 300 000 m2-nyi építményből csak
90 000 m2 adózik. Nem adóznak a cégek és vállalkozások.
4 évvel ezelőtti bevezetés célja az volt, hogy akik itt
laknak, de nincsenek bejelentkezve - azoknál nincs kedvezmény (40 m2/
fő), így sokan bejelentkeztek, ezáltal az szja bevétel is nőtt.
Az indokok között szerepel az igazságos közteherviselés /ez
ebben az esetben azt jelentené, hogy mindenki fizessen/ s a mentesség, ill.
kedvezmény szűkítve legyen. Számos érv hangzott el, hogy a bevételek
növelése mire is kell; többek között az új bölcsőde építésének önrészére, utak
javítására, az intézmények – iskola – óvoda fenntartására, a közszolgáltatások
színvonalának megőrzésére…stb.
Miért is kell az önkormányzat saját bevételeinek a növelése?
Az önkormányzatok egyre szűkülő központi támogatás mellett végzik a
közfeladatok ellátását - ez most is és jövőre is várható - , valamint az új
önkormányzati törvény által nem tudni milyen feladatok maradnak és ahhoz mennyi
támogatás társul. Az iskolát – a törvénytervezet szerint 2013. január 1-től –
állami- járási kézbe kell adni a teljes vagyonával együtt, s onnantól az állam
tartja fenn, s fizeti a pedagógusokat. A HATÓSÁGI JOGKÖRÖK ELVONÁSÁVAL
–építésügy, szociális ügyek, okiratok, stb. szintén központi járási szintre
vonják össze (törvénytervezet eddigi állása szerint), így a feladatokkal
elvonják az ezekre adott pénzeket is. Mi marad, s mi megy, s mivel lehet majd gazdálkodni
– ez még kérdés- erre kellene felkészülni.
A pénzügyi bizottság azt a javaslatot tette, hogy
"első olvasatként" kezelje az előterjesztést.
Többek között nincs olyan pontos adat a birtokunkban, arra
vonatkozóan, hogy milyen feladatok elvonása várható, és ez milyen támogatások
elvonásával párosul. Mik azok a feladatok, amik maradnak, s arra mennyi forrás
lesz, s azt mennyivel kell kiegészíteni, hogy egyensúlyban maradjon a
költségvetés.
Megjegyzés: Meg kell vizsgálni a költségek csökkentését – melyek
azok, amiket el lehet hagyni, lecsökkenteni stb. Számításokat kell végezni a
hatásokról, s a lakosság véleményét is ki kell kérni.
Ezen kívül a diósdi Idősügyi Tanács véleményét sem kérték
ki, hogy nyugdíjasok automatikus kedvezményének megszüntetésével, hol húzódjon
a határ, (mekkora nyugdíj összegnél) ahol már kedvezményre nem jogosult?
A telekadónál is több variáció hangzott el - egy telek még
adómentes, magántelkek adómentesek, cégek területei magasabb összeggel
adózzanak, stb. Véleményem az volt, hogy ehhez nagyon óvatosan és
körültekintően kell kalkulálnunk, a lakosság és a vállalkozók a terheket,
adókat már nehezen viselik el. Az ebadó bevezetése is kérdéses - ha
megszavazzák – kötelező lesz-e bevezetnünk vagy választhatunk.
A döntés a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján első olvasat
lett, hogy számításokat és kalkulációkat tudjunk végezni még.
4. Az Önkormányzat 2011. évi háromnegyedéves
gazdálkodásáról szóló beszámoló
A 2011. évi gazdasági beszámoló alapján az idei év
előirányzatait tudja tartani a hivatal és az intézmények, arányos a
felhasználás, és a működési-likvid hitel felhasználásunk is a tervezett
szinten áll.
5. A 2012. évi költségvetési koncepcióról
Mivel a 2012. évi költségvetést a parlament december végén
fogja elfogadni, addig csak irányelveket fogadtunk el. Figyelembe véve az
átszervezés – jogkörök elkerülését - várható hatását, a takarékos,
költségcsökkentő és forrást kereső költségvetés tervezését, a civil szervezetek
támogatásának szinten tartását.
6. …./2011. (XI.24.) ÖR a parlagfű
visszaszorításáról szóló 11/1996. (VI.27.) számú ÖR hatályon kívül helyezéséről
A határozatunkat vissza kellett vonni, egyes része más
jogszabályba ütköző volt, ezt megtettük.
7. 2012. évi
belső ellenőrzési terv – elfogadtuk.
8. ÁMK SZMSZ és a Pedagógiai és
Művelődési Program módosításának elfogadása,
Az SZMSZ-t és a pedagógiai programot elfogadtuk.
9. Víziközmű eszközök 2012. évi
bérleti díja
A szerződést elfogadta a képviselő testület, én nem
értettem egyet vele.
10. 2012. évi víz és csatorna díjak
Az előző döntésem oka az volt, hogy idén is szerepel a
vízdíjban egy külön költség, amelyet az előző testület hozott, miszerint
a vízdíjat 17 Ft/ m3-el, a csatorna díjat 24 Ft / m3-el megnöveli , azért hogy
a lakosság minden háztartása járuljon hozzá a csatornahálózat bővítéséhez-
közvetve a Diósdi Víziközmű Társulat működési költségeihez ca. 13 millió Ft-al.
Ezt sem szavaztam meg.
Ezzel nem tudok egyet érteni, miért kell a lakosság azon
részének is fizetni, akiket nem érint a csatornabővítés - s már van
csatornájuk, s akkor fizettek a csatornabekötésért. A 9-es pontban ennek a
pénznek az átadása szerepel Érdi Vízmű részéről az Önkormányzatnak többek
között.
Várható, hogy 2012-ben hatósági árat fog megállapítani a
kormány, így az önkormányzatoknak e feladata megszűnik.
11. Tájékoztató az épületenergetikai
korszerűsítési tanulmányról
Az idén megbíztunk egy céget az intézmények energetikai
felmérésére és abból adódó energetikai korszerűsítésére, hogy csökkentsük a
kiadásainkat. A honlapon olvasható a felmérés és javaslatok, mivel és
hogyan lehetne a kiadásainkat csökkenteni, ez alapja lehet majd pályázati
anyagnak is, ill. amit magunk erejéből is megtudnánk valósítani, azt a jövőben
be tudjuk tervezni.
12. A Diósdi Torna Club Kosárlabda Szakosztály
kérelme a „Diósdi Kosárlabda Egyesület” név használatának engedélyezésére
A határozatot, hogy Önálló egyesületként használják a
"Diósd" nevet, jóváhagytuk.
13. A diósdi 3209 hrsz-ú ingatlan felajánlása
Egy utca szakaszt – magánútból - ingyen átvett az
Önkormányzat.
14. 11867 hrsz-ú ingatlanból 426 m2 megvásárlásáról
A Határ utca végén eddig magánterületen keresztül jutottak
ki a lakosok a 70-es út felé - Eszkalibur területe -, a másik ok a
csatornahálózat nyomvonala is arra kell hogy menjen, ezért kellett a
tulajdonossal megegyeznünk.
15. Lovas, Vitéz, Huszár utcák
ivóvízhálózatának átvétele
A két lucernás közötti magánterületekre a tulajdonosok
vezették be a vizet, s most elkészült, melyet átvett az Önkormányzat- s így a
közműhálózat része lett /magán kézben nem üzemeltethető közterületen lévő
hálózat/
16. BKV 8. számú közszolgálati
szerződés-módosítás
A BKV emelte a havi költséget amit az Önkormányzat fizet a
kék buszokért, hogy Diósdot összekössék a Bp-i közlekedéssel - ca 15.5 millió
Ft / év lesz 2012-ben. Ezt hagyta jóvá a testület.
A Pénzügyi Bizottság javasolta, hogy nézzünk alternatív
közlekedési – saját belső – alternatívát, hogy lássuk, hogy jobb - sűrűbb
közlekedéssel – a szolgáltatás mennyibe kerülne.
17. Kék Géza Művelődési Ház alapító okiratának
tervezetéről
Vita volt abban, hogy az alapítandó okiratban a Könyvtár
funkció szerepeljen-e vagy maradjon az ÁMK-nál, végül a gordiuszi csomó úgy
lett feloldva, hogy Könyvtár marad az ÁMK-ban is, de az új okiratban is
szerepeljen – megjelölve, hogy most iskolában üzemeltetjük. Több kérdés
felvetődött még / mi lesz az ÁMK-val 2013-tól, államhoz átkerül,
visszavehetjük, milyen kondíciókkal stb. / melyek tisztázását most még nem
tudtuk megválaszolni.
18. A 2012. évi helyiségbérleti díjak
megállapításáról
Maradtak az idei árak 2012-re.
19. Egyes közterületek elnevezésének
megváltoztatásáról
A névtelen utcák elnevezésére konkrét nevekkel jött
a Településfejlesztési Bizottság , de a Pénzügyi Bizottság javaslatát elfogadva
- a lakosság véleményét kikérjük, lehet rá javaslatot tenni, szavazni január
végén döntünk.
A Ságvári és Zalka Máté utcák neveinek megváltoztatását a
testület a Parlament ezzel kapcsolatos döntéséinek hatálybalépésig nem lépteti
életbe, csak az után, azaz ingyenes lesz mindenkinek a lakhely, vállalkozás
átíratása. Én ne értettem egyet a döntéssel, a lakosság – utcában lakók -
többségi véleményének a figyelmen kívül hagyását jelentette a döntés. Mivel az
ott lakók – nyilatkozók - 2/3-a nem akarta, hogy az utca neve megváltozzon.
Politikai okokból el akarnak törölni mindent a hatalmon lévők, ami az előző
rendszerre csak egy kicsit is emlékeztet. Így a 1937-ben spanyol
polgárháborúban Frankó ellen és 1944-ben nyilas és német megszállás ellen
a szabadságért – függetlenségért életüket áldozó 2 személy
akik ’jelképekké’ váltak az előző rendszerben, most terroristáknak vannak
beállítva – lásd ezzel kapcsolatos DA cikke – s törlendők a történelemből és az
utcanevekből… Nem ártott volna a történelmi lexikonokat is elolvasni!!!
20. Telenor monopoltorony elhelyezése
Elfogadtuk, több kikötéssel.
21. A diósdi 1871/3 hrsz-ú ingatlan
értékesítéséről
16.000,- Ft / m2 –ért adunk el egy ingatlan területet.
22. Beszámoló a polgármesteri hatáskörben
hozott szociális segélyekről
Tudomásul vettük.
23. Kérelem zajvédő fal telepítésére
Az Mo-ás zaja miatt a Útkezelőhöz fordulunk, ebben segít
Kiss Zoltán úr, aki ezt kezdeményezte.
24. PÓT napirendi pont:
A csatorna beruházás megvalósításához szükséges
ideiglenes mérnök finanszírozásáról.
Az ránk eső rész 10% - átmeneti ideig tart, kénytelenek
voltunk elfogadni.
ZÁRT ÜLÉS:
4 napirend volt, melyet megtárgyaltunk.
Rendkívüli
Önkormányzati ülés,
2011-11-29
Egy napirendi pont volt, az ÁMK-ban az egyik kazán
elromlott, s pár radiátor is nem működik; ezzel kapcsolatosan döntött a
testület. Az azonnali megoldás mellett, ami a legolcsóbb volt, bár javasoltuk,
hogy inkább egy jobb hatásfokú de drágább kazánt vegyünk, igaz egy új kéményt
kellett volna kiépíteni. Elhangzott más hosszútávon olcsó megoldású lehetőség – fűtési rendszer
is, amit később megvizsgálunk.
Az építmény és telekadóval kapcsolatosan folytatódott tovább
a beszélgetés. A Testület tagjai közül egyetértettek abban, hogy adót kell
emelni a költségek miatt, s a szolgáltatások szinten tartás
véget. Az építményadó kiterjesztését – kedvezmények
szűkítését – a lakosok körére ill. a vállalkozói építményekre is/ szolgáltató
kereskedő gyártó cégekig /. Valamint az üres telekre telekadót magán tulajdonú
és céges telkekre egyaránt. A különböző variációk számbavétele alapján 60-70
millió Ft plusz bevétel volt a cél.
Én nem értettem egyet vele,
már az elején megmondtam. Indokom az volt, hogy nem tudjuk, hogy milyen
elvonások lesznek 2013-ra, s a 2012 évi
költségvetési számokat sem tudjuk ill. azt tudjuk, hogy a feladatok megmaradnak
s előzetesen ugyanannyival kell gazdálkodnunk mint idén. 2013-ra- mikor már
tudjuk, hogy mi várható, lehetséges vagy szükségszerű lesz adót emelni. De addig
nem.
A számolgatás folytatódott, Ostorházi Úr és Sohajda Úr több
javaslatot és variációt elővett, melyet a testület többi tagja részben vagy
egészben el tudott fogadni, s a véglegesítés - amiben meg tudtak egyezni – után
közölte, hogy Ő akkor szavazza meg, ha én is megszavazom. Én mondtam nem
szavazom meg.
Elhangzott, akkor többek között az, hogy akkor nem lehet
majd óvodát építeni nem lesz önrészünk,
Válaszom; Eu pályázathoz az állam engedni fog önrészre hitel
felvételét ca 30-50 millió Ft – bútorokkal együtt, az Önkormányzat
hitelképessége jó.
Elhangzott, hogy akkor év közben nem lehet semmi plusz
kiadást elfogadni, váratlan helyzetekre nem lesz pénz, minden kiadást
csökkenteni kell, nem lesz pénz a civilekre, a béren felüli keretre stb.
Válaszom; számba kell venni
a elmaradt bevételek jelenlegi behajtását, adófegyelmet, s van még olyan
költség melyet csökkenthetünk anélkül, hogy a meglévő szolgáltatásokat szinten
tartsuk.
Elhangzott, hogy 2012-ra az Önkormányzatok O-ás
költségvetést kell készíteniük, azaz bevétel kiadás egyenlőnek kel lennie, úgy
hogy a kiadásokat év végén működési hitellel nem lehet kiegészíteni- évközi
likvid hitel felvehető még. Beruházási hitelt engedélyeztetni kell. Ez egy
szoros és nagyon takarékos költségvetést
igényel, lemondhatunk minden évközi plusz kiadásról…
Válaszom; Az idei költségvetés kiadási közül jó pár tétel
jövőre nem jelentkezik pl. 2010 évi működési kölcsön visszafizetése – 70 millió
Ft, épület vásárlás - 7 millió Ft, rendőrautó 4 millió Ft, Csapágy gyárnak 7
millió Ft visszafizetés a régi sportpálya kiváltására csak párat felsorolva ez
ca. 84 millió Ft. Ez nem terheli a 2012 évet.
A jelenlegi Önkormányzati törvény alapján tervezet alapján ,
sok Önkormányzat gondban lesz a O-ás költségvetéssel, amire a Kormánynak lépnie
kell…
A mi Önkormányzati költségvetésünk jól áll, idén a működési
kiadásunkhoz a rövidlejáratú / működési
hitelünk 25 millió körül lesz a 2010
évi 75 millióhoz képest, amit idén visszafizettünk.
A megbeszélés itt abba maradt…
Az én döntésem – beszélve erről több diósdival – marad addig
míg pontos számokat nem látunk 2012-ről ill. végignézzük, hogy mik amiket meg
tudunk spórrolni, úgy hogy a község működtetése szinten maradjon, ebben a nehéz gazdasági időszakban is.
2011-11-29
BL
Önkormányzati ülés;
2011. december 15-én (Csütörtök) 16.00
Több plusz napirendet vettünk fel.
1. Beszámoló a két ülés közötti fontosabb
eseményekről – a beszámolót elfogadtuk, kértem a Diósdi Víziközmű
Társulás közgyűléséről tájékoztatót/ később megkapom.
2. Beszámoló a lejárt határidejű határozatok
végrehajtásáról – tudomásul vettük.
3. Építményadó és telekadó rendeletről;
Másodízben került előterjesztésre, átdolgozta a hivatal, úgy
ahogy a két ülés közötti egyeztetés alkalmával a többség elfogadhatónak
találta.
Én azon a megbeszélésen is és most a testületi ülésen
is elmondtam, hogy újabb adóterhet kivetni a lakosokra nem szabad, mert a jövő
év így is sok adóval sújt majd mindenkit, ne terheljük mi is Őket.
Annál fogva is, hogy a 2012. év ami teljes önkormányzati év
lesz, még elvonások – szakfeladatok, iskola – nem lesznek, így
bevételekkel közel azonos számolhatunk. S jó pár kiadás, amit ebben az
évben kifizettünk nem lesz jövőre /pl. 2010. évi működési hitel visszafizetése 75
millió Ft, régi pálya- törlesztő utolsó részlete -7 millió Ft, telek - ingatlan
vásárlás - 8 millió Ft, Rendőrautó - 3,5 millió Ft,/ ez több mint 90 millió Ft.
Valamint azt sem tudjuk, hogy 2013-ra milyen feladatelvonások mellett
mennyi összeg/bevétel marad nálunk.
A testületi ülésre változott többek véleménye és
elfogadták azt, s egyetértettek azzal, hogy a lakosságra kivetett
építményadón ne változtassunk, a kedvezmények és az összeg maradjon ugyanannyi.
Ezzel végül mindannyian egyet értettünk.
Azzal is egyetértettünk mindnyájan, hogy az eddigi községi
szolgáltatásokat a lakosok felé fenn kell tartani azonos színvonalon, de a mai
gazdasági helyzetben takarékosan kell gazdálkodnunk, meg kell vizsgálnunk, hogy
hol lehet még spórolnunk, úgy, hogy ez ne menjen a kötelező feladatok
minőségének a rovására. Felrótták, hogy a Pénzügyi Bizottság fellelős a
költségvetésért, s ha ’ kevesebb ’ adót vetünk ki, akkor a PB lesz a fellelős a költségvetés
egyensúlyáért. Megjegyezném, hogy több olyan döntést hozott a Testület amelyet
nem javasolt a PB ebben az évben sem, s mégis megszavazták és költöttek olyan
dolgokra ami nem volt betervezve stb., így felelőssé tenni csak a PB nem lehet.
Az új beruházások finanszírozását is fedezni kell pl.
Bölcsőde önrésze ca. 70 millió Ft – amit
hitelfelvétellel tudunk megoldani. A hitelfelvételtől többen ockodtak, s adó
kivetését jobbnak tartják. Elmondtam, hogy az Önkormányzat jelenlegi
hitelállománya 300-350 millió Ft 10-15 éves hitelek, melyek éves törlesztő
részletei 40-50millió Ft-ot tesznek ki ami a költségvetésünk / 1300 millió Ft /
3,5-4%/. Tehát nem vagyunk eladósodva.
A vállalkozásokra kivetendő adó mértékével kapcsolatban
eltértek a vélemények. Többen azzal értettek egyet, hogy építmény és telek után
is fizessenek. Volt aki nagyobb mértékű adókivetést javasolt – mivel a
környéken is már sokkal magasabbak az adók /dr. Ostorházi László, Kőhidi Tamás
képviselők/. Mérsékelt bevezetéssel értettünk egyet /Sohajda István, Bogó
László/.
Én csak a telekadó
bevezetésével tudtam egyetérteni az építmény adó kivetésével nem.
A vállalkozások/ cégek, boltok, szolgáltatások/ eddig
is adóztak – iparűzési adójukból 310 millió Ft bevételünk lesz idén - s a 2012.
év nem lesz könnyű nekik sem.
A magánszemélyekre kivetett telekadónál, csak az üres
építési telekre vetünk ki telekadót. (Nem kapott többséget, hogy 1
tulajdonos -1 telek ingyen legyen, s az sem hogy aki termesztésre -
zöldség-gyümölcs- használja ne fizessen – de ez nem megfogható). Adó alá
nem esik az a telek mely nem felel meg az építési előírásnak – keskenyebb,
kisebb – vagy nem lehet rá építeni egyéb ok miatt (pl. magasfeszültség)
Így a következő döntés született;
- építményadó – magánszemélyeknél maradt a régi - támogattam
- vállalkozásoknak 200 Ft / m2 -
nem támogattam
- telekadó – magánszemélyekre 20 Ft / m2 - támogattam
- vállalkozásokra – 100 Ft / m2 -
támogattam
Felvetettem egy Önkéntes Községfejlesztési
Támogatás/hozzájárulás meghirdetését, konkrétan Bölcsőde beruházásra, aki
szeretné, jónak tartja és támogatni tudja pénzel az segítsen az Önrészhez.
4. 2012. évi Szemétszállítási díj megállapításáról
(később kerül kiküldésre)
Mivel a szemétszállítási pályázat másodszor is
eredménytelenül végződött, így a régi szolgáltatóval köt szerződést az
önkormányzat. Az előterjesztésben egy 10 %-os csökkenéssel adta be ajánlatát az
ÉRDKOM, melyet 15%-os csökkentéssel fogadtunk el, ezt polgármesterünk csikarta
ki a cégből.
5. Beszámoló a Diósdi Rendőrőrs 2011. évi tevékenységéről
A beszámolót a testület elfogadta, melyet egy kéréssel
megtoldott, hogy a házi őrizet alól a diósdi rendőrőrsöt mentesítsék,
hogy a feladataival tudjon foglalkozni. Őrsparancsnok részéről
elhangzott, hogy köszönik a rendőrőrsnek nyújtott támogatást – az új gépkocsit,
amire vigyáznak s hosszú ideig szeretnék használni. Az is elhangzott részükről,
hogy a diósdi polgárokkal szemben figyelmesebben jártak el, sokszor csak
figyelmeztették őket a szabálytalanságra. Ezt alátámasztja az az adat is, hogy
tavaly 10 millió Ft feletti büntetés idén 3 millió körül alakult.
A szomszéddal is rendeződött a viszony az új kocsi behajtó
áthelyezésével.
6. A fogorvosi alapellátás támogatásáról – Eltérő
vélemények voltak új fogorvosi gép vásárlási kérelmével kapcsolatban. A gép
1993-as amit most használ a fogorvos- még azt az Önkormányzat vette akkor.
A Pénzügyi Bizottságnál is az a variáció rajzolódott ki, hogy 1/3-ot
fizessen a fogorvos, 1/3 pályázati pénzből, 1/3 önkormányzati
hozzájárulás legyen. Polgármester úr felvetette a 2 fogorvosi prakszis
kérdését, amit meg kell vizsgálni, s így a 2 prakszis 1 gépet használhatna.
Januári ülésre visszahozzák a témát.
7. Gynec-Prifilax Bt. dr. Cesminczky Gusztáv kérelme
– nőgyógyászati rendelés támogatását 40 eFt-ról 50 e Ft-ra emeltük/ hó
8. Diósd Nagyközség Várossá válásához
benyújtandó pályázati dokumentum bemutatása (Később kerül kiküldésre)
Meghallgattuk az elkészült anyaggal kapcsolatos
prezentációt, és elfogadtunk annak beadását.
9. A petvetbook honlap szolgáltatásáról. Döntés:
Az önkormányzat nem kívánja bevezetni az ebadót, így külön nyilvántartást sem
akarunk vezettetni.
10. Papp József földhaszonbérletéről –
inflációval növelve adtuk újra bérbe a földterületet.
11. A Falugazda Kft. 2011. háromnegyed
éves pénzügyi beszámolójáról
A beszámolóval kapcsolatban elhangzott, hogy az új vezetőnek
az elszámolásokra , költségvetésre nagyobb gondot kell fordítania. A
Pénzügyi Bizottság már januárban javasolta a normatívák szerinti
munka-elszámolást, hogy így pontosabb költségelszámolás legyen az elvégzett
munkák alapján.
12. Diósd, Kápolnakert térfigyelő rendszer
kialakításáról
Több variáció közül választott a testület a
kápolnakert térfigyelő rendszerével kapcsolatban, azzal kiegészítve, hogy a
térfigyelő rendszert a községben meg kell újítani, ami a következő
lépcső-feladat lesz.
13. Diósd, Ipar utca szilárd útburkolat
kialakításáról
Az utak megterveztetéséről döntöttünk - megrendeltük.
14. A Diós Fesztivál Alapítványról
A Diósd nevű községek találkozójával kapcsolatban a
kezdeményező Gyenesdiás község javaslatát vitattuk meg, 2 variáció körbejárását
javasoltuk, max. 20.000,- Ft hozzájárulással. A szándék az, hogy pályázati
pénzekre tudjanak pályázni a rendezvény költségeinek támogatására.
15. A Vajdák a Romákért Alapítvány kérelméről
Támogatást kértek karácsonyi ajándékozásra- közösen. A
testület nem tudja támogatni a kérést - mivel maga is a helyi
rászorultaknak ad karácsonyi csomagot, s többet az anyagi lehetőségeink nem
engednek meg.
16. Esélyegyenlőségi terv végrehajtásáról
szóló határozat visszavonásáról
Elfogadtuk- a Hivatal elkészítette így nem kellett külső
céggel elvégeztetni.
17. Tájékoztató az adóbehajtásokról
A tájékoztatót elfogadtuk, amit kiegészített a Pénzügyi
Bizottság azzal, hogy az építkezéseknél dolgozó vállalkozók adóbefizetéseire is
figyeljenek oda.
18. Beszámoló a polgármesteri hatáskörben
hozott szociális segélyekről
Tudomásul vettük.
Plusz napirendek;
19. Pincebérlet pályázat.
Elbírálása nem történt meg, újra meghirdeti az
önkormányzat. Nem értettem egyet vele, mivel ez most is megtörtént, a diósdi
jelentkező már többször beadta a kérelmét.
20. Érd és Térsége Vízikömű Társulás
szerződésének módosítása – elfogadta a testület
21. Jövő Háza Közalap. Együttműködési
ajánlata- elfogadtuk – pénzel nem jár - csak előnnyel ha nyernek a
pályázaton.
22. Diósdhéj újság szerződése – egy
évre meghosszabbítottuk
ZÁRT ÜLÉS:
3 napirendet tárgyaltunk.
A napirendek után szó esett a DTC Sportpályával
kapcsolatos megállapodásáról, mivel a
Sporttörvény által támogatást nyertek. Ezzel kapcsolatban
viszont több kérdés tisztázandó és több
feladata van a hivatalnak, testületnek. Kézilabda
Szakosztály kérelmével is foglalkoztunk.
Az utolsó idei önkormányzati ülés végén Polgármester úr
megköszönte az egész éves munkáját
mindenkinek és Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új
Évet Kívánt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése